Od lat profesjonalnie zajmujemy się drukiem i sporo już widzieliśmy – zarówno dobrego, jak i niekoniecznie udanego i przemyślanego. Wielu grafików, zwłaszcza na początku swojej kariery, popełnia podstawowe błędy, mając dobre intencje i chcąc jak najlepiej. Często bowiem wychodzą oni z założenia, że „lepiej” znaczy tyle samo, co „więcej”, a to zazwyczaj prowadzi do uzyskania efektów, które – delikatnie mówiąc – wymagają niezliczonych poprawek.
Jakie błędy są najczęściej popełniane przez grafików? Co wskazuje na brak profesjonalizmu i zaangażowania? Na co zwrócić uwagę, aby uniknąć nieudanej współpracy? Na te pytania postaramy się dziś odpowiedzieć.
1. Przekonanie o swojej nieomylności
Przekonanie, że nie ma lepszych pomysłów od tych, które proponuje sam grafik, jest pierwszym sygnałem, którego nie możemy ignorować. Jeśli grafik nie słucha naszych wskazówek i propozycji, a przy tym uporczywie narzuca nam swoją wizję – możemy być niemal pewni, że współpraca z nim nie będzie należała do udanych. Oczywiście, czasem to my możemy się mylić i upierać się przy rozwiązaniach, które nie będą dla nas korzystne, ale zadaniem grafika jest wtedy wysłuchanie naszego zdania i spokojne wyjaśnienie, dlaczego warto jednak je zmienić. Empatia i profesjonalne podejście do klienta są najważniejsze.
2. Styl inspirowany barokiem
Każdy grafik ma swoje ulubione style i konwencje, do których czasem nawiązuje, jednak barokowy przepych w jego pracach powinniśmy traktować jako zdecydowanie zły znak. Zwłaszcza wtedy, gdy żaden z dobranych elementów wizualnych do siebie nie pasuje. Całość projektu musi być spójna – chyba, że tworzymy kolaż, ale… nawet wtedy przyświeca mu odpowiedni koncept. Przesadny rozmach i brak wyczucia to nie są dobre cechy. Estetyka jest jedną z najistotniejszych kwestii, o których dobremu grafikowi nie trzeba przypominać.
3. Brak elastyczności
Brak elastyczności jest w pewien sposób rozwinięciem dwóch poprzednich punktów. Jego przyczyna może bowiem mieć kilka źródeł. Po pierwsze: może ona wynikać z nieumiejętności słuchania i współpracy, a także z braku szacunku do zdania klienta oraz przesadnego przekonania o swojej nieomylności. Po drugie: może być oznaką ograniczonych umiejętności, które będą się przejawiać w bazowaniu na jednym wyuczonym stylu. Dobry grafik powinien być wszechstronny. Nawet, jeśli zaproponowany przez nas pomysł nie odpowiada jego gustom estetycznym – powinien przystać na jego realizację, gdy wie, że obiektywnie nie jest to zła koncepcja.
4. Banalne rozwiązania i brak oryginalności
Elastyczność nie wyklucza oryginalności. Wręcz przeciwnie – profesjonalny grafik powinien być kojarzony ze swoimi pracami. Bardzo ważne jest, aby nie myślał on schematycznie, a także – aby nie stosował prostych, powszechnie znanych patentów. Droga na skróty nie jest tu mile widziana, ponieważ sprawi, że zamawiany przez nas produkt zniknie w gąszczu pozostałych – lepszych, a w najlepszym razie takich samych.
Podsumowując: dobry grafik powinien cechować się wyrozumiałością, cierpliwością i zrozumieniem potrzeb klienta. Powinien on doradzać, zamiast narzucać własną wizję. Ważne, aby posiadał odpowiednie wyczucie estetyki, a także swój styl, który będzie następnie twórczo rozwijany i uzupełniany. Nie jest to proste i wymaga sporo czasu, nauki oraz zaangażowania – dlatego tym bardziej warto docenić tych grafików, którzy cechują się dużym profesjonalizmem.